Szkoda z AC (autocasco) to uszkodzenie, zniszczenie, lub utrata wskutek kradzieży pojazdu lub jego wyposażenia. Ubezpieczenie autocasco jest dobrowolne, a zasady likwidacji szkód regulują właściwe Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Z polisy autocasco możesz otrzymać odszkodowanie niezależnie od swojej winy, z zachowaniem postanowień Ogólnych Warunków Ubezpieczenia i wybranego wariantu ubezpieczenia.
Ubezpieczenia komunikacyjne
Szkoda z OC, tj. ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych ma miejsce wówczas gdy posiadacz lub kierujący pojazdem mechanicznym są zobowiązani do odszkodowania za szkodę powstałą w związku z ruchem tego pojazdu, będącą następstwem śmierci, uszkodzenia, ciała, rozstroju zdrowia bądź też utraty, zniszczenia lub uszkodzenia mienia.
W ubezpieczeniu autocasco to szkoda, której wartość naprawy pojazdu nie przekracza 70% jego wartości. W przypadku ubezpieczenia OC, szkoda częściowa ma miejsce wówczas gdy wartość naprawy pojazdu nie przekracza 100% jego wartości.
Przykład: Twój pojazd bezpośrednio przed szkodą z polisy OC jest wart 20 000,00 zł. Wartość naprawy wynosi 10 000,00 zł. Z uwagi, że koszt naprawy jest niższy niż wartość pojazdu, szkoda została zakwalifikowana jako częściowa. W przypadku szkody częściowej z autocasco, szczegółowe zasady jej likwidacji określają Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Natomiast w przypadku szkody częściowej z OC, do wyboru są dwa sposoby likwidacji:
- zgodnie ze sporządzanym przez nas kosztorysem; wypłata następuje na wskazany rachunek bankowy, nie weryfikujemy czy naprawa została przeprowadzona, nie ma potrzeby okazywania dowodów za ewentualną naprawę; forma ta umożliwia uzyskanie odszkodowania niezwłocznie po ustaleniu odpowiedzialności PKO Ubezpieczenia za zgłaszaną szkodę
- według rachunków/faktur za naprawę; w tym przypadku, przed rozpoczęciem naprawy prosimy o przedłożenie kosztorysu z warsztatu w celu ustalenia zakresu i kosztów naprawy; po wykonanej naprawie prosimy o dosłanie rachunków/faktur dokumentujących jej przeprowadzenie ze wskazaniem zakresu wykonanych prac i zastosowanych części, podając ich klasę jakościową oraz producenta.
Szkoda całkowita w ubezpieczeniu autocasco ma miejsce wówczas gdy koszt naprawy pojazdu jest równy bądź większy niż 70% jego wartości rynkowej. W przypadku ubezpieczenia OC, szkoda całkowita ma miejsce wówczas gdy wartość naprawy pojazdu jest równa lub większa niż 100% jego wartości.
Przykład: w szkodzie z OC wartość Twojego pojazdu bezpośrednio przed szkodą wynosiła 20 000,00 zł. Natomiast koszt naprawy został ustalony na kwotę 25 000,00 zł. W przypadku uznania szkody za całkowitą Możemy pomóc Ci w zagospodarowaniu uszkodzonego auta, wskazując firmę, która odkupi od Ciebie pojazd. W tym celu w sposób całkowicie anonimowy wystawimy pojazd na aukcję, w której udział biorą firmy specjalizujące się w obrocie pojazdami. W przypadku uzyskania oferty zakupu, przekażemy ją Tobie.
W przypadku szkody z autocasco szczegółowe zasady jej likwidacji określają Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Jeśli szkoda z polisy OC została zakwalifikowana jako częściowa i akceptujesz nasze wyliczenie to nie musisz nic więcej robić. My jako ubezpieczyciel, po ustaleniu naszej odpowiedzialności za zgłaszaną szkodę wypłacimy na wskazane przez Ciebie konto bankowe należne odszkodowanie. Jest to najszybsza forma rozliczenia szkody.
W przypadku gdy masz zastrzeżenia do naszego kosztorysu poprosimy Cię o przesłanie ich na adres szkody.pojazdy@pkoubezpieczenia.pl. Odniesiemy się do Twoich uwag i zweryfikujemy dotychczasowy kosztorys naprawy. Jeśli wolisz rozliczyć się z nami bezgotówkowo – zachęcamy do skorzystania z oferty współpracujących z nami warsztatów. Jeśli chcesz skorzystać z takiej formy rozliczenia – prosimy o kontakt – przedstawimy Ci szereg korzyści wynikających z takiego rozwiązania. Jako osoba poszkodowana to Ty decydujesz czy chcesz naprawiać pojazd i gdzie taka naprawa ma się odbyć. Jeśli po przedstawieniu Ci współpracujących z nami serwisów uznasz, że nie ma wśród nich spełniającego Twoje wymagania – możesz samodzielnie wybrać warsztat.
Masz prawo wystąpić do nas z roszczeniem o rynkowy ubytek wartości pojazdu. Jeśli szkoda została zgłoszona z polisy OC i
- naprawa została przeprowadzona zgodnie z technologią przewidzianą przez producenta w warsztacie, który spełniał wymogi stawiane serwisom do przeprowadzania tego typu napraw oraz
- uważasz, że pomimo przeprowadzenia takiej naprawy wartość Twojego pojazdu uległa zmniejszeniu.
Możesz zgłosić do nas roszczenie o ustalenie i wypłacenie należnego odszkodowania z tego tytułu. Rozpatrzymy Twoje roszczenie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, orzecznictwem sądowym oraz zasadami wyliczania utraty wartości handlowej pojazdów. Możemy poprosić Cię o dostarczenie dodatkowych dokumentów, które mają wpływ na rozpatrzenie wysokości i zasadności takiego roszczenia.
Jeśli potrzebujesz pojazdu zastępczego, zachęcamy do skorzystania z oferty wynajmu sieci wypożyczalni pojazdów zastępczych współpracujących z PKO Ubezpieczenia. Prosimy o kontakt z naszą infolinią +48 81 535 67 66. Masz prawo wynająć pojazd zastępczy we własnym zakresie, spoza naszej sieci. Jednym z warunków uznania roszczenia wynajmu pojazdu zastępczego jest ustalenie naszej odpowiedzialności za zgłaszaną szkodę. Szczegółowe zasady rozpatrywania roszczeń z tytułu wynajmu pojazdu zastępczego przekazujemy indywidualnie, podczas zgłoszenia szkody oraz w trakcie trwającego procesu likwidacji.
Zakres niezbędnej dokumentacji do rozpatrzenia zgłoszonego roszczenia wskazujemy indywidualnie po zarejestrowaniu zgłoszenia. Każdą sprawę rozpatrujemy indywidualnie więc nie jest możliwe wskazanie jednolitej listy dokumentów potrzebnych do ustalenia zasadności i wysokości zgłoszonej szkody. W przypadku szkód komunikacyjnych, najczęściej potrzebujemy:
- dowodu własności, np. dowodu rejestracyjnego samochodu
- dokumentu potwierdzającego odpowiedzialność drugiego uczestnika zdarzenia, np. oświadczenie z miejsca zdarzenia z opisem przebiegu zdarzenia
- dyspozycji wypłaty odszkodowania.
Pamiętaj jednak, że zakres dokumentów może się różnić w zależności od specyfiki konkretnej szkody. Innych dokumentów potrzebujemy w przypadku szkody z autocasco a innych w szkodzie z OC. Jednak nie musisz się martwić jeśli nie wiesz jakie dokumenty nam przedłożyć – wyznaczymy opiekuna Twojej szkody, który na bieżąco będzie Cię informować o niezbędnych dokumentach i postępach w sprawie.
Zielona Karta potwierdza ochronę ubezpieczenia OC w kraju należącym do Systemu Zielonej Karty. Dokument taki chroni przed odpowiedzialnością cywilną posiadacza lub kierującego pojazdem za szkody wyrządzone osobom trzecim poza granicami Polski (na terytorium państw wymienionych w dokumencie ubezpieczenia). System Zielonej Karty jest porozumieniem pomiędzy określonymi państwami, który umożliwia poruszanie się pojazdem w innych krajach, bez konieczności nabywania ubezpieczenia OC komunikacyjnego na granicy, przed wjazdem do danego kraju. Państwa, które należą do Systemu Zielonej Karty wymienione są w dokumencie ubezpieczenia.
Szkoda osobowa z OC, to zdarzenie związane z ruchem pojazdu mechanicznego, w następstwie którego osoba w nim uczestnicząca doznała obrażeń ciała albo poniosła śmierć.
- Przez formularz https://pkoubezpieczenia.pl/zglos-szkode
- Telefonicznie pod numerem 81 535 67 66
- Mailem na adres szkody.pojazdy@pkoubezpieczenia.pl
- Pocztą tradycyjną na adres ul. Chłodna 52, 00-872 Warszawa
1. Obrażenia ciała:
- dokumentacja medyczna
- rachunki poniesionych kosztów i strat
- opcjonalnie oświadczenie sprawcy/notatka Policji/wyrok sądu.
2. Śmierć:
- akt zgonu
- dokument potwierdzający pokrewieństwo ze zmarłym
- rachunki za koszty pogrzebu
- rachunki za koszty leczenia zmarłego od daty zdarzenia do daty zgonu
- opcjonalnie notatka Policji/wyrok sądu.
Uwaga! Jeśli ww. dokumentacja okazałaby się niewystarczająca, ubezpieczyciel poinformuje jakich jeszcze dokumentów potrzebuje do rozpatrzenia zgłoszonych roszczeń.
1. Obrażenia ciała:
- zadośćuczynienie za doznaną krzywdę
- odszkodowanie za poniesione koszty leczenia
- odszkodowanie za dochód utracony w okresie zwolnienia lekarskiego
- renta z tytułu zwiększonych potrzeb
- renta z tytułu niezdolności do pracy.
2. Zgon:
- koszty pogrzebu osoby zmarłej
- koszty leczenia osoby zmarłej od daty zdarzenia do daty zgonu
- stosowne odszkodowanie za znaczne pogorszenie się sytuacji życiowej
- zadośćuczynienie dla najbliższego członka rodziny zmarłego
- renta alimentacyjna obligatoryjna lub fakultatywna.
1. Roszczenia wynikające z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych cywilnej przedawniają się z upływem terminu określonego dla tych roszczeń w przepisach o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną czynem niedozwolonym lub wynikłą z niewykonania bądź nienależytego wykonania zobowiązania. Stosownie zatem do art. 442[1] k.c., w związku z art. 819 § 2 k.c. :
- roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej czynem niedozwolonym ulega przedawnieniu z upływem lat trzech od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia. Jednakże termin ten nie może być dłuższy niż dziesięć lat od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie wywołujące szkodę
- jeśli szkoda wynikła ze zbrodni lub występku, roszczenie o naprawienie szkody ulega przedawnieniu z upływem lat dwudziestu od dnia popełnienia przestępstwa bez względu na to, kiedy poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia
- w razie wyrządzenia szkody na osobie, przedawnienie nie może skończyć się wcześniej niż z upływem lat trzech od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia
- przedawnienie roszczeń osoby małoletniej o naprawienie szkody na osobie nie może skończyć się wcześniej niż z upływem lat dwóch od uzyskania przez nią pełnoletności.
2. Koniec terminu przedawnienia przypada na ostatni dzień roku kalendarzowego