Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Internetowe serwisy informacyjne PKO Banku Polskiego wykorzystują pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, łączenia z innymi danymi posiadanymi przez Bank oraz zmiany ustawień plików cookies a także ich usuwania z przeglądarki internetowej, znajdują się w Polityce prywatności Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza potwierdzenie zapoznania się z powyższymi informacjami i zgodę na wykorzystywanie plików cookies w celach marketingowych.
Urlop bez stresu – jak działa ubezpieczenie bagażu

Materiał marketingowy
Ubezpieczenie bagażu – dlaczego warto je mieć
Podróżowanie autokarem czy samolotem zawsze wiąże się z ryzykiem zaginięcia bagażu. Zgodnie z danymi z raportu SITA, w 2022 roku na 1 000 pasażerów samolotów, zaginęły 4 bagaże.1 Dlatego w razie jakichkolwiek problemów związanych z zaginięciem lub uszkodzeniem rzeczy osobistych warto mieć ubezpieczenie bagażu.
Spis treści
- Czym jest ubezpieczenie bagażu i co obejmuje
- Odszkodowanie za skradziony bagaż
- Co zrobić, jeśli bagaż został zniszczony
- Opóźnienie bagażu – co zrobić
- Ubezpieczenie bagażu – podsumowanie
Chcesz podróżować bez zbędnego stresu? W tym artykule znajdziesz informacje, co obejmuje to ubezpieczenie oraz jakie odszkodowanie możesz otrzymać za utracony bagaż.
Czym jest ubezpieczenie bagażu i co obejmuje
Ochrona bagażu jest jednym z elementów ubezpieczenia podróżnego. Taka polisa chroni bagaż od m.in. zniszczenia, kradzieży czy utraty, które wystąpią wskutek działań opisanych w OWU. Do takich sytuacji zaliczamy np.:
- zdarzenie losowe
- rabunek
- akcję ratowniczą.
Warto dodać, że ubezpieczenie obejmuje też odszkodowanie za zagubienie bagażu, np. przez przewoźnika. W takiej sytuacji ubezpieczyciel może pokryć koszty poniesione na zakup przedmiotów pierwszej potrzeby. Dotyczy to sytuacji, w których opóźnienie bagażu wynosi co najmniej 8 godzin.2
Ochroną objęte są przedmioty osobiste, które znajdują się w bagażu, w tym m.in:
- odzież
- obuwie
- książki
- sprzęt elektroniczny
- wózki dziecięce i inwalidzkie
- prezenty i pamiątki (o ile ich wartość nie przekracza 500 złotych).
Odszkodowanie za skradziony bagaż
Ubezpieczenie bagażu przydaje się przede wszystkim wtedy, kiedy podróżujesz mocno obłożonymi liniami lotniczymi lub Twoja podróż wymaga przesiadek.
Odszkodowanie za skradziony bagaż można otrzymać tylko wtedy, kiedy rzeczy były przewożone z zachowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa. Pozostałe wymogi, które warto mieć na uwadze to przede wszystkim:
- nadanie bagażu musi odbyć się bezpośrednio w punkcie przewoźnika
- opóźnienie musi przekraczać liczbę godzin wynikających z OWU, a ubezpieczyciel musi otrzymać do wglądu paragony za poniesione koszty.
Jeśli doszło do kradzieży, musisz bezzwłocznie:
- powiadomić najbliższy posterunek policji o kradzieży walizek
- poinformować ubezpieczyciela o zaistniałej sytuacji
- zebrać rachunki aby udowodnić koszty poniesione w trakcie wyjaśniania sprawy skradzionego bagażu.
Co zrobić, jeśli bagaż został zniszczony
Uszkodzona walizka w wyniku działań określonych w OWU również podlega ochronie w ramach ubezpieczenia bagażu. Polisa działa podobnie jak w przypadku opóźnienia, zaginięcia lub kradzieży rzeczy osobistych podróżującego. Postępowanie w razie zniszczenia bagażu wymaga dopełnienia kilku formalności:
- Poinformuj przewoźnika o zniszczeniu bagażu – zrób to natychmiast po wykryciu uszkodzeń. W takiej sytuacji najlepiej wykonać zdjęcia i dokładnie opisać rodzaj zniszczeń.
- Jeśli Twój ubezpieczyciel tego wymaga uzyskaj zaświadczenia od miejscowych władz. Dotyczy to, np. sytuacji, w której uszkodzenie walizki było skutkiem pożaru czy powodzi.
- Zgłoś uszkodzenie walizki do swojego ubezpieczyciela.
W ramach ubezpieczenia bagażu otrzymasz odszkodowanie, które może wynieść równowartość przedmiotów znajdujących się w walizce, ale nie więcej niż suma ubezpieczenia.
Opóźnienie bagażu – co zrobić
W razie wystąpienia jakiegokolwiek opóźnienia w dostarczeniu bagażu na miejsce przylotu, możesz także otrzymać odszkodowanie. Ubezpieczyciel może bowiem zwrócić równowartość kosztów poniesionych w trakcie oczekiwania na dostarczenie zaginionych rzeczy.
Jeśli dojdzie do opóźnienia w doręczeniu bagażu:
- jak najszybciej zgłoś ten fakt do przewoźnika
- skontaktuj się z Centrum Alarmowym ubezpieczyciela.
Możesz ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów, jeśli opóźnienie przekroczy czas określony w warunkach ubezpieczenia (zwykle jest to od 4 do 8 godzin). Ubezpieczyciel zwraca koszty poniesione do chwili doręczenia opóźnionego bagażu oraz do kwoty ustalonej w OWU.
Zwrot jest realizowany na podstawie zebranych rachunków i innych dowodów zakupu potrzebnych rzeczy osobistych. Niezbędne jest także dostarczenie do ubezpieczyciela zaświadczenia o czasie opóźnienia – taki dokument otrzymasz bezpośrednio od przewoźnika.
Ubezpieczenie bagażu – podsumowanie
Ubezpieczenie bagażu podróżnego to rozsądny wybór, jeśli w trakcie wakacji czy wyjazdu z bliskimi nie chcesz martwić się o problematyczne sytuacje związane z zaginięciem, opóźnieniem lub zniszczeniem bagażu. Przed zakupem ubezpieczenia podróżnego warto zapoznać się z OWU, w tym włączeniami od odpowiedzialności – czyli listą sytuacji, w których ubezpieczenie nie działa.
Warto zapoznać z ubezpieczeniem Tak Podróżuję od PKO Ubezpieczenia. Szczegóły znajdziesz na stronie - https://pkoubezpieczenia.pl/ubezpieczenia/podroze/tak-podrozuje.
Przeczytaj także:
Jak przygotować się do wyjazdu na narty?
Wakacje z dzieckiem – jak się do nich przygotować?