Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Internetowe serwisy informacyjne PKO Banku Polskiego wykorzystują pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, łączenia z innymi danymi posiadanymi przez Bank oraz zmiany ustawień plików cookies a także ich usuwania z przeglądarki internetowej, znajdują się w Polityce prywatności Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza potwierdzenie zapoznania się z powyższymi informacjami i zgodę na wykorzystywanie plików cookies w celach marketingowych.
Mieszkanie zalane przez sąsiada? Sprawdź, jak zwrócić się po odszkodowanie
Polisa ubezpieczeniowa chroni Twoją nieruchomość przed skutkami wielu zdarzeń losowych, w tym na przykład uszkodzeń powstałych w wyniku zalania. Jeśli Twój sąsiad zaleje Ci kuchnię czy łazienkę, możesz ubiegać się o odszkodowanie. Co zrobić w sytuacji zalania? Jakie informacje przygotować dla ubezpieczyciela, aby otrzymać pomoc z polisy?
Zrób pierwszy krok
Po powrocie do domu może się okazać, że Twoje mieszkanie zostało zalane przez sąsiada. To scenariusz, którego nikt nie chce doświadczyć, dlatego warto mieć przygotowany plan działania w razie wystąpienia takiej sytuacji. Co zrobić? Przede wszystkim określ źródło zalania i zidentyfikuj, skąd wycieka woda. Może awarię wywołało uszkodzenie sprzętów domowych u sąsiada, np. zmywarki czy pralki? Gdy zobaczysz, że sufit w Twoim mieszkaniu został zalany, poinformuj sąsiada, co się stało. Może nie wiedzieć o wystąpieniu awarii. Im szybciej znajdziesz przyczynę wycieku wody, tym mniej będzie szkód w Twoim mieszkaniu.
Sfotografuj zniszczenia i spisz protokół
Aby ubezpieczyciel mógł określić wysokość odszkodowania po zalaniu, konieczne jest wykonanie zdjęć miejsc i/lub przedmiotów, które zostały zniszczone przez wodę. Co konkretnie sfotografować? Zwróć uwagę przede wszystkim na ściany i sufit, jeśli zalanie pochodzi z wyższego piętra. Zrób zdjęcia uszkodzonych fragmentów. Pamiętaj, że w zależności od wariantu ubezpieczenia, ochroną z polisy mogą też być objęte Twoje ruchomości w domu, czyli np. urządzenia AGD, RTV lub meble. Najlepiej zrobić zdjęcia wszystkiego, co ucierpiało.
W przypadku sprzętu RTV, AGD pamiętaj, aby sfotografować tabliczkę znamionową. To przyspieszy identyfikację uszkodzonej ruchomości. Im więcej szczegółów przedstawisz, tym szybciej ubezpieczyciel oceni, co się stało i jak może Ci pomóc w ramach Twojej polisy.
Zgłoś szkodę jak najszybciej
Zgłoś szkodę ubezpieczycielowi. Dołącz do zgłoszenia zdjęcia, a także dokumenty, o które prosi ubezpieczyciel. Podpowiedzi szukaj na jego stronie internetowej lub zadzwoń na infolinię. Otrzymasz niezbędne wskazówki, jak zgłosić szkodę, jaką dokumentację przygotować oraz na co zwrócić uwagę w momencie wystąpienia szkody. Po zgłoszeniu szkody, ubezpieczyciel ustali, jak najsprawniej wyliczyć wysokość odszkodowania. Jeśli będzie taka potrzeba, powoła rzeczoznawcę, który sporządzi protokół oględzin i szczegółowy kosztorys uszkodzeń.
Otrzymaj wyliczenie odszkodowania
Kwota odszkodowania za zalanie mieszkania jest ustalana indywidualnie i zależy od wielu elementów, w tym np. rozmiaru szkody, wielkości pomieszczenia czy materiałów wykończeniowych. Przykładowo, jeśli w łazience o wymiarach 1.8 x 1.8 m kw. i 2.6 m wysokości został zalany sufit, odszkodowanie może wynieść ok. 700 zł.
W przypadku dużej skali zniszczeń, ubezpieczyciel poprosi rzeczoznawcę o ocenę tego, co się stało i wycenę strat. Pomocne będą wówczas wszystkie rachunki i faktury, potwierdzające wartość mebli czy sprzętów.
Trzeba także pamiętać, że szkodę można zgłosić w określonym czasie. W Warunkach Ubezpieczenia znajduje się zapis o tym, ile jest dni na poinformowanie ubezpieczyciela o zaistniałej sytuacji. Niedotrzymanie tego terminu może skutkować brakiem wypłaty odszkodowania. Najlepiej dlatego zgłosić szkodę od razu po wykonaniu zdjęć zniszczeń i zabezpieczeniu lokalu. W zależności od ubezpieczyciela można to zrobić telefonicznie, online lub pisemnie. Od momentu zgłoszenia szkody, ubezpieczyciel potrzebuje 30 dni na wypłatę odszkodowania.
W PKO Dom szkodę sprawdzisz online
W przypadku wybranych ubezpieczeń nie trzeba czekać na informacje od ubezpieczyciela, aby dowiedzieć się, na jakim etapie jest wniosek o odszkodowanie. W PKO Ubezpieczenia właściciele polisy PKO Dom mogą sprawdzić status szkody online. Ale to nie wszystko! Dzięki połączeniu tego ubezpieczenia z rozwiązaniami smart home w Programie PKO Inteligentny dom, mogą też chronić swoją nieruchomość jeszcze bardziej. W razie zalania mieszkania, inteligentne czujniki poinformują o awarii – przekażą szybkie powiadomienie na telefon. Dzięki temu mała szkoda nie przerodzi się w większą. Dodatkowo, Centrum Alarmowe zadzwoni, aby zaoferować pomoc w organizacji naprawy powstałych uszkodzeń.
Sprawdź szczegóły ubezpieczenia PKO Dom na www.pkoubezpieczenia.pl. Zobacz też, jaką ochronę domu możesz zyskać w Programie PKO Inteligentny dom